سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد
نوشته شده توسط : sevda

داوطلبای کنکور کارشناسی ارشد ۹۹ ، بعد از اطلاع از شرایط و ضوابط استفاده از سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد از دفترچه های راهنمای ثبت نام یا انتخاب رشته ، در صورت داشتن شرایط گفته شده و تایید ارگان مربوطه می تونن با توجه به شرایط ، از تسهیلات در نظر گرفته شده برای این داوطلبا در کارشناسی ارشد 99 استفاده کنن .

 

 

سهمیه های کنکور ارشد ، جزو تسهیلاتی هستش که هر سال سازمان سنجش برای تموم داوطلبای این آزمون در نظر می گیره و شرایط استفاده از اون رو از طریق دفترچه ثبت نام کارشناسی ارشد و دفترچه راهنمای انتخاب رشته ارشد به اطلاع تموم داوطلبا می رسونه .

با توجه به تاثیر بسزایی که این سهمیه ها در کسب رتبه قبولی و انتخاب رشته کارشناسی ارشد دارن ، مورد توجه داوطلبای مقطع کارشناسی ارشد 99 ، قرار می گیره . داوطلبایی می تونن از سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد ۹۹ استفاده کنن که شرایط استفاده از این سهمیه ها رو داشته باشن و سهمیه شون توسط ارگان مربوطه تایید بشه .

سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد 99 شامل سهمیه رزمندگان ، سهمیه ایثارگران و سهمیه آزاد هستش . به خاطر اهمیتی که سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد ۹۹ در فرایند انتخاب رشته و قبولی داوطلبا در مقطع کارشناسی ارشد داره ، در این مقاله جزئیات این سهمیه ها رو بطور کامل گفتیم . پس همراهمون باشین !

 

 

سهمیه ایثارگران کنکور کارشناسی ارشد ۹۹

یکی از سهمیه های مهم کنکور کارشناسی ارشد 99 ، به سهمیه ایثارگران اختصاص داره که به دو قسمت سهمیه 25 و 5 درصدی تقسیم میشه . داوطلبایی مجاز به استفاده از سهمیه ایثارگران 25 و 5 درصدی هستن که در صورت داشتن شرایط استفاده از سهمیه ایثارگران حداقل 70 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در سهمیه ازاد رو کسب کرده باشن . سهمیه ایثارگران شامل افراد زیر میشه :

 سهمیه ایثارگران 25 درصدی

این سهمیه به " همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر " ، " آزادگان و همسر و فرزندان آنان " ، " جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان " اختصاص داره و به عنوان سهمیه 25 درصدی ایثارگران در بین داوطلبا مطرح میشه که 25 درصد ظرفیت هر رشته محل به این داوطلبا اختصاص داره .

 سهمیه ایثارگران 5 درصدی

این سهمیه به " جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آنان " و " همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه " اختصاص داره . تعداد افراد واجد شرایط برای استفاده از این سهمیه به نسبت ایثارگران 25 درصد خیلی بیشتر هستش و 5 درصد ظرفیت هر رشته محل به این داوطلبا اختصاص داره .

 

 در صورتی که سهمیه ۲۵ درصدی ایثارگران توسط داوطلبای مشمول این سهمیه تکمیل نشه ، ظرفیت این سهمیه اول به مشمولین سهمیه ۵ درصدی ایثارگران که شرایط و حد نصاب لازم رو دارن ، اختصاص داره و اگه باز هم این ظرفیت خالی موند ، به داوطلبای سهمیه آزاد اختصاص پیدا می کنه .

بیشتر بخوانید: دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد

 

 

سهمیه رزمندگان کنکور کارشناسی ارشد ۹۹

داوطلبایی که قصد استفاده از سهمیه رزمندگان رو دارن باید دارای یکی از شرایط زیر باشن :

 

رزمندگانی که از تاریخ 31 شهریور 59 لغایت 31 شهریور 67 ، حداقل 6 ماه متوالی یا متناوب به صورت داوطلبانه در مناطق عملیاتی جبهه های نبرد حق علیه باطل حضور داشتن  . 

 

پرسنل کادر ثابت ، پیمانی و وظیفه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی که علاوه بر میزان موظفی ، از تاریخ 31 شهریور 59 لغایت 31 شهریور 67 ، حداقل 6 ماه پیوسته یا 9 ماه ناپیوسته به صورت داوطلبانه در خطوط مقدم حضور داشتن .

داوطلبایی که یکی از شرایط گفته شده رو دارن ، زمان ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد 99 ، باید یک کد رهگیری 12 رقمی از ارگان مربوطه دریافت کرده ، در فرم ثبت نام وارد کنن و در صورت تایید نهایی از ارگان ذیربط و کسب حداقل 80 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد کنکور کارشناسی ارشد 99 با این سهمیه سنجیده میشن .

بیشتر بخوانید: مشاوره انتخاب رشته کارشناسی ارشد

 

تاثیر سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد ۹۹

با ادغام ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد سراسری و دانشگاه آزاد با هم ، پذیرش در این دانشگاه ها با برگزاری آزمونی جامع و هماهنگ انجام میشه . تراز همه داوطلبا با توجه به درصد دروس رشته امتحانی مورد نظر محاسبه شده تا رتبه داوطلبا نسبت به هم مشخص بشه .

در مرحله انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد ۹۹ ، داوطلبایی که مشمول سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد ( ایثارگران پنج درصد یا بیست و پنج درصد ، رزمندگان ) هستن ، در صورت کسب حدنصاب لازم ، می تونن با استفاده از تسهیلاتی که سازمان سنجش به داوطلبا اختصاص داده ، با دست بازتری انتخاب رشته کارشناسی ارشد 99 خودشون رو انجام بدن .

رتبه این دسته از داوطلبا نسبت به رقبای خودشون که دارای سهمیه مشابه هستن ، محاسبه شده و تحت عنوان رتبه در سهمیه در کارنامه کارشناسی ارشد نوشته شده . از اونجایی که این رتبه در جامعه آماری کوچک تری مورد محاسبه قرار گرفته تاثیر مثبتی در روند پذیرش داوطلب در مقطع کارشناسی ارشد داره .

 

اگه در مورد سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد ۹۹ دچار ابهام شدین و یا سوالی براتون پیش اومده ، می تونین با استفاده از سامانه مشاوره تحصیلی تلفنی تحصیلیکو مشکلات خودتون رو در این زمینه با مشاورای مجرب این مرکز در میون گذاشته تا بهترین راه حل رو بهتون پیشنهاد بدن . هم چنین پیشنهاد می کنیم عضو کانال تلگرام کارشناسی ارشد تحصیلیکو باشین تا از همه اخبار مربوط به کارشناسی ارشد 99 مطلع بشین .

در ادامه بخوانید: رتبه اصلی در کارنامه کنکور ارشد



سوالات متداول

 

1- ✔️ آیا سهمیه خانواده شهدا در کنکور کارشناسی ارشد تاثیر داره ؟

✔️ خیر ، همونطور که در متن مقاله بطور کامل توضیح داده شده ، سهمیه خانواده شهدا در کنکور ارشد تاثیری نداشته و فقط سهمیه رزمندگان و ایثارگران 25 و 5 درصد تاثیر گذار هستش .

2- ✔️ حد نصاب استفاده از سهمیه ایثارگران در کنکور کارشناسی ارشد چقدر هستش ؟

✔️ همونطور که در متن مقاله بطور کامل گفته شده ، برای استفاده از سهمیه ایثارگران داوطلب باید حداقل 70 درصد نمره آخرین نفر گزینش آزاد رو کسب کرده باشه .

3- ✔️ شرایط استفاده از سهمیه ایثارگران کجا نوشته شده ؟

✔️ شرایط و جزییات استفاده از سهمیه ایثارگران 25 و 5 درصد در دفترچه ثبت نام و انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد نوشته شده که جزئیات دقیق اون در متن این مقاله هم قرار داده شده .

منبع : سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد





:: بازدید از این مطلب : 167
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 شهريور 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: